יום שבת, 4 בדצמבר 2010

בריסל, בלגיה, מהרכבת לעיר ובחזרה

בהתחלה נשמע הזוי לעשות טיול של יום בבריסל הקפואה בתקופה זו של אמצע נובמבר, בסופו של יום כשאני יושב ברכבת לאמסטרדם ואשתי משום מה מאחורי, צריך להרוג את מנהלת הנסיעות שלי, מצאתי לנכון להעלות את היום המדהים
הזה על הכתב ולקוות שגם אתם תהנו לפחות כמונו.

אז מה היה לנו, אשתי הגיעה אתמול בערב בטיסת אלעל 9325 משהוא שמגיע קבוע לפריז כמעט כל יום והצטרפה אלי לאחר ששהיתי שלושה ימים בתערוכה. מאחר ואת פריז חרשנו בפעם הקודמת ושנינו סיכמנו שזה הספיק אז החלטנו "לעשות" את אמסטרדם הפעם, איך זה מתקשר לבלגיה ובריסל, פשוט מאד התכנון היה לעלות על רכבת מהירה (300 קמ"ש) מפריז לאמסטרדם,להנות מהנוף ארבע שעות ולהגיע לאמסטרדם, מכיוון שבריסל תקועה לה שם באמצע הדרך אז אמרנו "למה לא". בבוקר יצאנו מפריז והגענו לבריסל בשעה 10:00 בבוקר, קודם כל זה עולם אחר מפריז הסואנת העצבנית ובלא מעט מקומות מגעילה (במיוחד במטרו).

התחנה נקראת BRUXXLERS MIDI / ZUID וזו התחנה המרכזית לרכבות בינלאומיות בבריסל ובלגיה בכלל. התחנה מסודרת מאד ויש לציין חמימה תרתי משמע. בתחנה ממוקם מרכז מדע קטן ויעיל שכולם קוראים לו החדר הכחול THE BLUE ROOM בלי שום קונוטציות הוא פשוט בנוי מפרספקס כחול וממוקם בקצה התחנה. משם לוקחים מפה וכיוון למטרו 3 או 4 שמובילים אתכם למרכז העיר לתחנת BEURS / BOURSE מרחק של כ-10 ק"מ, לא לחשוב לעשות את זה ברגל – יהיה לכם מספיק ללכת גם בלי זה.

טוב כאן הכל מתחיל ונגמר מבחינתכם ואני מציע שתכנסו למקדונלדס שנמצא בדיוק מעבר לתחנת BEURS ותעשו צרכים ואחרים בסוף הטיול תזדקקו לעשות זאת כאן שוב מאחר ואנחנו לא מצאנו בבריסל שום מקום להטיל בו את מימנו והכל כל כך יפה שלא יתחשק לכם לעשות זאת בפומבי.

אני מציע שמכאן תתכוננו למסע הארוך והמדהים בעיר קסומה זו שאנו טילנו בה בטמפרטורה של שתי מעלות עד למינוס משהוא ונהננו מכל רגע.

יוצאים ממקדונלדס (אני לא מקבל תמלוגים) ממולכם מאחורי בניין הבורסה נמצא ה GRAND PLACE יפה אך לא מהמם כמו ההמשך, חוץ מזה שם אתם מסיימים, פונים שמאלה אתם ברחוב ראשי של בריסל ה ANPACHLAAN לכיוון ככר הבורסה שלא מענינת אף אחד.

מה מצפה לנו מכאן, פארק בוטני משגע עם ברבורים באגם, פסלים ומזרקה יפיפיה מוקפת בגן מטופח השוכנת מתחת ל JORDIN BOTANIQUE KRUIDTUIN אליו אתם מגיעים ימינה מה REU NEUVE לשדרותJARDIN BOTANIQUE שבהם יש ללכת בצד השמאלי וכן בכיוון העליה, חברים לא להתבלבל הכניסה לגן הבוטני היא בחינם ונמצאת 100 מטר מהפניה ימינה מ REU NEUVE.אשתי נעצרה 50 מטר שמאלה ממקדונלס בחנות נעליים והורידה 50 יורו על שני זוגות מגפיים, חנות זולה וממולצת, עוד 50 מטר ואתם פונים ימינה לרחוב KIEKENMARKT, בכל פינת רחוב תסתכלו למעלה ותראו את שמות הרחובות, כמו שאמרתי מקודם הכל מסודר- חבל"ז,

100 מטר ואתם פונים שמאלה לרחוב KLEERKOPERS, מי שמחפש קניות יש לו מכאן ועד ל PLACE ROGIER משהוא כמו קילומטר של חנויות, מולים כמו CITY2, H&M' C&A', ועוד כמה אותיות באנגלית שאשתי מכירה ואני פחות, המחירים

בבלגיה בכלל ובבריסל בפרט זולים משמעותית ביחס לגוש האירו, מי שמעוניין במותגים במחירים טובים זה המקום, תבזבזו חופשי, מסע הקניות ממשיך גם בשדרה החדשה של בריסל ה NIEUWSTRAAT וה RUE NEUVE כמעט קילומטר של קניות, בסוף מגיעים לבניין זכוכית ענק ומרשים ב PLACE ROGIER,

כאן חיבים לנוח כמה דקות כי המסע רק מתחיל ואם יש לכם לב חלש תחזרו על עקבותיכם כי מכאן זו עליה אמנם משגעת אבל עדיין עליה לעיר העליונה של בריסל, אגב לנו לקח בכיף חצי שעה של הליכה באיזי אז לא להתרגש יותר מידי מצד שני לא לבעלי לב חלש!!

תלכו בגן המדהים הזה במגמת עליה כל הדרך מקביל לשדרה. מצד שמאל של הגן לקראת סופו המזרקה והמבנה היפה שבתמונה היציאה מצד ימין של המבנה למי שבא מהמזרקה ועולה במדרגות, אשתי נשפכה כאן ולא יכלה לזוז יותר, משבר גיל הארבעים כנראה, לכן התיישבנו מול המזרקה להרגיע את הרגליים לרבע שעה (ב 2 מעלות אני מזכיר).

עכשיו מתחיל קטע קצת משעמם של הליכה בת 20 דקות בשדרות PACHECOLAAN, לא מצאתי איך אבל ניתן ללכת בשדרה זו לאורך הגן שמופיע במפה בצד שמאל של השדרה. אחרי 300 מטר אתם מגיעים לפיצול ולוקחים אזימוט (כיוון) לרחוב BANKSTRAAT עוד לפני כן מתגלה לפניכם כנסיה מדהימה שישבנו בה חצי שעה בערך גם מתוך עייפות וגם בגלל יופיה ה KATHEDRAAL הכניסה חינם, תמצאו אותה אם תקיפו את הכנסיה מצד שמאל.

טוב ממשיכים, יש עוד הרבה מה לראות "היום קצר והמלאכה מרובה", טוב לא בדיוק עוד שעתיים וגמרתם את בריסל ובטח תרצו לחזור ל REU NEUVE ועדיין לא ראיתם את "הילד המשתין" המונומנט המדובר ביותר בבריסל שבדיעבד הייתי פוסח עליו אך מצד שני להיות בבריסל ולא לראות את הילד שהשתין על פגז וגרם לו לא להתפוצץ ובכך להציל עשרות אנשים ומכאן להפוך למפורסם שכל גדולי העולם תפרו לו בגדים, אפילו מזהב ועשו לו מוזיאון רק בשביל 400 החליפות שתפרו בשבילו, אז כן אני אדאג שתהיו גם שם.

טוב איפה היינו, ב KATHEDRAAL, ממנה אתם יוצאים לרחוב PAROCHIAANSS, המפה שלי כל כך בלויה מהיום הזה שאהי מקווה שאני כותב נכון את שמות הרחובות, בכל מקרה מגיעים לרחבה שמהווה צומת דרכים, פונים שמאלה ל MONTAGNE DU PARK מין רחוב לא ברור עם מדרגות שמוביל ל PARK DE BRUXELLES, אל תכנסו רק תראו מרחוק ותפנו ימינה לרחוב KONINGSSTRAAT כאשר הפארק משמאלכם ומולכם וקצת שמאלה נגלה מבנה יפה של בית המלוכה (קראתי שהמלך אפילו מגע לשהות בו מידי פעם אבל זה אינו מעונו הקבוע ) הבנתי שהמבנה שרואים מרחוק יותר שמאלה מבית המלוכה ה PALAIS ROYAL הוא מבנה האקדמיה- לא הגענו לשם.טוב עברתם עוד 200 מטרים וממולכם בהמשך רחוב KONINGSSTRAAT מופיע מוניומנט מהמם עם ראשי ענק כרותים ואביר על סוס שנקראה ה PLACE ROYALE עוקפים את הפסל משמאל ועוברים את המבנה היפה של בניין המלוכה משמאלכם.

ממשיכים ישר, אין עוד הרבה אבל הבטחתי לכם את הפסל של הילד המשתין ואני חייב שתהנו משני ככרות מקסימים ותצפית מדהימה על העיר כולה, אז עוד 2.5 ק"מ ואני מסיים, תאמינו לי שווה.

ממשיכים ישר כאשר הפסל של האביר על הסוס והראשים הכרותים מאחורינו לרחוב REGENT SCHAPSSTRAAT, מצד ימין מוזיאון שלא נכנסנו אליו מפאת הזמן ולכן גם אין לי מה לספר עליו, עוד מאה מטרים מצד ימין כנסיה מדהימה ומרשימה מהיפות שבקרתי בהן וחוץ מזה כניסה חינם, כן בוודאי ראיתם מצד שמאל גן מקסים שנקרא כיכר סבלון הקטנה PETIT SABLON חובה להכנס ולהתבונן בפסלים המקיפים את הככר, כל פסל מתאר בעל מקצוע שונה עם בגדיו וכליו מהתקופה ההיא, פשוט פיסת היסטוריה מקסימה כמעט בגודל טבעי, במרכז הכיכר מזרקה וספסלים, מקום חשוב למנוחה, תנצלו זאת לפני הצעידה של עוד 2 ק"מ, באמת לא נורא.

יוצאים מהככר, כן יש לנו עוד לבקר בככר סבלון הגדולה, מרכז של חנויות שוקולד, פאבים ומסעדות שנמצא לפני סיום המסלול. פונים שמאלה בהמשך רחוב SCHAPSSTRAAT לכיוון העליה ממולכם מתנשא מבנה מרשים נוסף של בית המשפט, בעיפותנו לא נכנסנו אליו אבל נקודת התצפית המהממת ממנו עקב המצאותו בנקודה הגבוהה ביותר בבריסל וחובה לכל מבקר בעיר קסומה זו. הלכתם 5 דקות והגעתם לכיכר בית המשפט

PLAIS DE JUSTICE ולמבנה שמימינו נגלית לפניכם תצפית עם פינת תצפית המצוידת במשקפת וממנה ניתן לראות את כל מבני העיר שלא בקרתם ואלו שבקרתם בהם, כמו כן מצד ימין חדי עין יבחינו באטומיום מבנה המדמה מבנה מולקולה ענק שניתן להכנס לתוכו ולצפות ממנו על העיר כולה מהכיוון הנגדי, תהנו מכל רגע עוד מעט אתם נכנסים לעיר, אולי למסע קניות של שוקלודים, וופל בלגי, בירה וכמובן הMANNKEN PIS הילד המש.. איזו אכזבה מצפה לכם, אבל חייבים.

אתם יכולים לחזור באותה דרך שבאתם, כלומר דרך רחוב REGENTSCHAPSSTRAAT בחזרה לכיכר סבלון הקטנה או לחילופין קצת להסתבך ולרדת מנקודת התצפית ימינה למטה ברחוב REU E.ALLARD, כאן עברנו דרך בית ספר מקומי מצד שמאל ומספר חנויות מצד ימין, אני חייב לציין שלא מצאנו את בית הכנסת היהודי הגדול שנמצא ממש בסביבה ולדעתי החמצנו משהוא, תנסו לבד, 400 מטרים והגעתם לכיכר סבלון הגדולה ברחוב REU DES SABLONS כמה מפתיע שמו של הרחוב, כן מצד ימין למעלה כיכר סבלון הקטנה, נכון שבא לכם לחזור למרות העלייה,

הכיכר מוקפת חנויות ובתי קפה, אנחנו קנינו קצת שוקולד שלדעתי לא מנצח את ה"פרה" שלנו אבל קטונתי, אתם בסוף המסלול עוד 500 מטרים הPIS הקטן (פסל הילד המשתין) ואח"כ חוזרים לרכבת, אז אם יש לכם זמן תכנסו לפאב מקומי, אנחנו נכנסנו לESTERA, פאב של צעירים שהבירה בו עולה 2 יורו, לכל סוג שאתם מכירים, ממהרים לפסל? תרדו מכיכר סבלון הגדולה GRAND SABLON דרך רחוב ROLLEBEEK וממנו תמשיכו לרחוב ALEXIENS ואחרי שחציתם את שדרות KEIZERSLAAN, הכל בירידה וזה הרבה יותר קל, הפניה הראשונה ימינה ב ALEXIENS הינו רחוב STOOFSTRAAT שמוביל אתכם תוך 3 דקות לפסל המפורסם, כן מדהים מה שאתם רואים בפינה הימנית שממולכם העסיק נסיכים, מלכים, מפורסמים, מעצבי אופנה ואת מי לא וכן גם את הגעתם אליו בסוף, למרות העיפות, תהנו,

החזרה לתחנת הרכבת דרך רחוב L'ETUVE ישירות לכיכר ה GRAND PLACE המקסימה ודרך חנויות ובתי קפה רבים, כן, דרך הרחוב הזה הולכים רבים מהמבקרים בבריסל ולכן הוא גדוש בחנויות לתיירים.

את החזרה מכאן לתחנת הרכבת ממנה באתם עושים דרך רחוב BEURRE ממנו מגיעים למבנה הבורסה שבצדו השני נמצאת התחנה וכמובן מקדונלדס לפיפי אחרון לפני החזרה.

מקווה שנהניתם...שתהנו...שנהנים...

אבי קורן.

1. נראה ממש מעולה, אהבתי שאירגנתם פה ממש מסלול נסיעה. דרך אגב, לא הייתי מסתדרת לעולם בלי GPS למרות שיש משהו בלהסתכל על המפה מלמעלה שעוזר לקבל פרספקטיבה טובה יותר. תודה!